Smartlog v3 » "Nuvel dette er en hånd" » Moral er noget der forgår, ikke noget der eksisterer
Opret egen blog | Næste blog »

Moral er noget der forgår, ikke noget der eksisterer

24. Sep 2009 22:41, Joggy

Hvis man skulle konkludere på mine mange indlæg om moral, ville konklusionen være noget i stil med: Moral er noget der forgår, ikke noget der eksistere. Vi kan ikke tænke ind i himlen så at sige, men det forhindre os ikke i at være moralske væsener. Vi omgås mennesker konstant, og skal derfor konstant løse ikke-nulsumsspil. Som jeg startede ud med at sige, så løses nogle af problemerne er løst på forhånd af evolutionen og andre skal vi løse som individer, det meste forgår i et samarbejde af de to.

Dette er præcist grunden til at har svært ved at acceptere libertariansk rettighedsmoral. Jo, jo, det er logisk og det tiltaler både min autistiske og individualistiske natur. Moral er noget der udvikles i forhold mellem mennesker og institutioner. Jeg er langt mere interesseret i de institutioner der bruges til at udvikle moral og love, end hvilken moral og love vi får. Tag Somalia som et eksempel (mig og anarki, se her ). Hvis en morder stikker af, står familien til ansvar enten til at betale blødpenge, eller, hvis alt går galt, at betale i blod. Dette er yderst uliberalt, men kan være fuldstændig effektiv: Ansvaret placeres mest effektivt. Forbryderens familie er bedre til at håndhæve loven end offerets, og derfor placeres ansvaret hos forbryderens familie. Det er lidt det samme som når din nabo holder fest. Hvis hans gæster laver hærværk og sviner, så holder vi ikke gæsterne ansvarlige, men naboen. Med naboen har vi et langsigtet forhold, dvs. vi indgår i gentagende spil, med gæsterne har vi intet. Det samme gælder i Somalia: Familierne som enheder indgår muligvis i gentagende spil med hinanden hvilket sætter dem i stand til at håndhæve loven, men medlemmerne i familierne indgår i langt højere grad i gentagende forhold internt i familien end eksternt.

Jeg kan acceptere uliberale regler hvis de udvikles decentralt. I Somalias klanområder udvikles reglerne af dommere, som familierne selv vælger imellem når konflikter skal løses. På den måde udvikles den som forhandlinger mellem familierne; ikke fordi familierne forhandler om loven, men fordi de forhandler om hvilke dommer de skal bruge. Med mindre nogle familie har en meget stærkt magt, må vi gå ud fra at de forhandlinger er nogenlunde effektive (så længe ingen af familierne har et magt monopol, vil uligheder i magten blot betyde anden fordeling, men resultatet vil så at sige stadig være optimalt). Ligeledes gælder det i forholdes til min nabo. Hvis jeg vil påvirke min nabo til følge visse normer, kan jeg kun gøre det ved at tilbageholde ydelser for ham - med mindre jeg vil på kant med loven. På den måde typisk handelssituation i gentagende spil.

Rothbard lægger i The Ethics of Liberty stærkt vægt på forskellen mellem moral og rettigheder. Vi kan sagtens at vi abort er forkert og at vi ikke bryder os om personer der får fortaget moral, men vi vil stadig på samme tid mene at ingens rettigheder krænkes ved abort. For et foster, siger Rothbard, har jo samme rettigheder som et hvert menneske, og intet mennesker har ret til at være parasit inden i et andet menneske. Det er et smart argument, men jeg tror ikke at Rothbard er hel reel. Han nævner faktisk, at i anarki, vil der ikke være nogen til at håndhæve et forbud mod abort, for fosteret kan ikke gøre det. Hov, hov, er vi nu ikke tilbage til moral som noget der forgår, og ikke noget der eksisterer?

Mange feminister er glade for at brokke sig over, at mænd ikke gør deres del af pligten hjemmet. Jeg spøger dem altid, i mine tanker, hvorfor forlader i dem så bare ikke? Som jeg har sagt tidligere på bloggen, så er ægteskabet eller et forhold en handel. Hverken mændene eller kvinderne har et kartel, så der er ingen grund til at tro at disse handler skulle være ineffektive. Man får hvad man giver så at sige, og et comsumer og producer surplus oveni. Hvis en kvinde vil stille krav om mere arbejde i hjemmet, må hun forvente at indskrænke hendes muligheder i mænd. Omkostningerne er med et smart ord fuldstændig internaliseret (det er bare mere kompliceret end normalt fordi det er en naturalieøkonomi). Som jeg også skriver om, så kan det dog være at visse normer gør at mænd har en stærk præference for ikke at gøre hjemme arbejde. Det gør ikke er resultatet mindre effektiv, for der findes ikke ineffektive præferencer (signaleringsnormer kan udtrykkes i form af præferencer): En person har ikke ineffektive præferencer bare fordi han fortrækker kaviar frem for havregrød, og en biseksuel har ikke mere effektive præferencer end en heteroseksuel, ligesom en heteroseksuel ikke har mere effektive præferencer end en homoseksuel. Alt i alt er der derfor stadig her tale om en moral der forgår i et forhandlingsforhold mellem mænd og kvinder.

Hvad ender vi op med? Ikke en rettighedsmoral, men en kontraktuel moral. Moral udvikles gennem kontrakt mellem individer. Disse håndhæves i kraft af gentagende spil og omdømme. Der er ikke nødvendigvis meget forskel på udviklingen af love i primitive anarkier, og udvikling af moral i alle samfund. Forskellen ligger bare i hvor institutionaliseret processen er. Derfor er jeg anarkist: Jeg går ind for at love skal udvikles som kontrakter i en konstant decentralt forhandlingsproces. Da jeg skrev min indlæg om ideologisk autisme , ville jeg gerne forsvare min anarkisme ud fra samme princip der forsvare markedet. Nu er det klart: Begge udvikles gennem kontrakter mellem frivillige individer.

Kommentarer

  1. the north face denali jacket
    8. Dec 2011 08:34
    1

    Not before that store the source of divine power do they have to you Emperors see the north face are the locations of their purpose [url=http://www.northerfacedenali.com/]the north face denali jacket[/url] and not altogether hidden

  2. Coach Outlet Online, Coach Outlet Store Online, Coach Factory Online, Coach Purses Outlet
    20. Nov 2012 09:05
    2

    http://www.coachoutletstoreonlineoffer.com/Coach Outlet Online

    http://www.coachoutletstoreonlineoffer.com/Coach Outlet Store Online

    http://www.coachoutletstoreonlineoffer.com/Coach Factory Online

    http://www.coachoutletstoreonlineoffer.com/Coach Purses Outlet

Kalender

« June 2017 »
MTWTFSS
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Om mig

Mit navn er Jonas Reschat. Jeg er 20 år gammel og studere økonomi på KU. Email: jonas(at)reschat.dk

Tags